Mając na uwadze oczekiwania współczesnej edukacji oraz zwiększenia efektywności w przygotowaniu do zadań szkolnych, placówka decyduje się na wprowadzenie „Dziecięcej matematyki w przedszkolu”, która będzie realizowana w każdej grupie wiekowej.
Dziecięca matematyka ma charakter programowy, oparta jest na metodzie prof. Edyty Gruszczyk Kolczyńskiej i stanowi uzupełnienie oraz rozszerzenie treści podstawy programowej wychowania przedszkolnego.
W edukacji matematycznej przedszkolaków najważniejsze są ich osobiste doświadczenia.
Nie tłumaczymy, nie objaśniamy, nie opowiadamy o tym co jest potrzebne i ważne.
Dobieramy specjalne doświadczenia tak, by przyczyniły się do rozwoju myślenia, hartowania dziecięcej odporności, koncentracji uwagi.
Program edukacji matematycznej obejmuje 12 kręgów tematycznych:
- Orientacja przestrzenna.
- Rytmy.
- Kształtowanie umiejętności liczenia, a także dodawania i odejmowania.
- Wspomaganie rozwoju operacyjnego rozumowania.
- Rozwijanie umiejętności mierzenia długości.
- Klasyfikacja.
- Układanie i rozwiązywanie zadań arytmetycznych.
- Zapoznanie dzieci z wagą i sensem ważenia.
- Mierzenie płynów.
- Intuicje geometryczne.
- Konstruowanie gier przez dzieci.
- Zapisywanie czynności matematycznych.
Wszystkie bloki tematyczne będą realizowane na poziomie dziecięcych możliwości.
Rozwiązywanie zadań, z różnych dziedzin, polega głównie na dostrzeganiu i pokonywaniu trudności. Temu procesowi towarzyszą często przykre emocje i napięcia. Bardzo ważna okazuje się odporność emocjonalna na stres, która tym doświadczeniom towarzyszy. Dzięki ćwiczeniom prowadzonym (w powyższych blokach tematycznych), od najmłodszych lat, możemy tę odporność bardzo wyraziście wzmocnić.