Statut - Przedszkola Niepublicznego Bajkowe Wzgórze
Rozdział I
Postanowienia ogólne
§ 1
- Przedszkole nosi nazwę Przedszkole Niepubliczne Bajkowe Wzgórze – dalej zwane będzie Przedszkolem.
- Siedzibą Przedszkola jest miejscowość: Dąbrowa Górnicza.
- Adres siedziby Przedszkola to: ul. Grynia 6, 41-300 Dąbrowa Górnicza.
§ 2
Podstawami prawnymi działania Przedszkola są w szczególności:
- Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 1943 ze zm.).
- Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r. poz. 59 ze zm.).
- rozporządzenia wykonawcze do ustaw.
- niniejszy Statut.
- wpis do ewidencji placówek oświatowych prowadzonej przez Urząd Miasta w Dąbrowie Górniczej.
§ 3
- Organem prowadzącym Przedszkole jest Mariusz Szczęsny prowadzący działalność gospodarczą pod nazwą PHU Max Mariusz Szczęsny zamieszkały ul. Nierada 25, 42-300 Myszków.
- Przedszkole jest placówką niepubliczną przeznaczoną dla dzieci w wieku od trzech do siedmiu lat, objętych w świetle ustaw oświatowych wychowaniem przedszkolnym, realizującą programy wychowania przedszkolnego uwzględniające podstawę programową wychowania przedszkolnego, zatrudniającą nauczycieli mających kwalifikacje określone dla nauczycieli przedszkoli publicznych.
- Na zasadach określonych przez ustawy oświatowe z Przedszkola mogą korzystać również dzieci, które nie osiągnęły minimalnego wieku oraz przekroczyły maksymalny wiek wychowania przedszkolnego.
Rozdział II
Cele i zadania Przedszkola
§ 4
Celem nadrzędnym Przedszkola jest umożliwienie realizacji prawa dziecka do wychowania i opieki w ramach wychowania przedszkolnego przy poszanowaniu dobra dziecka.
§ 5
Przedszkole realizuje cele i zadania określone w Ustawie o systemie oświaty, Prawie oświatowym, rozporządzeniach wykonawczych, a w szczególności w podstawie programowej wychowania przedszkolnego określonej przez Ministerstwo Edukacji Narodowej. Cele te koncentrują się na wspomaganiu rozwoju dzieci objętych wychowaniem przedszkolnym. Przedszkole pełni funkcje opiekuńcze , wychowawcze i kształcące, zapewniając dzieciom możliwość wspólnej zabawy i nauki w warunkach bezpiecznych, przyjaznych i dostosowanych do ich potrzeb rozwojowych.
§ 6
W szczególności zadaniem Przedszkola jest:
- wspomaganie dzieci w rozwijaniu uzdolnień i kształtowanie czynności intelektualnych potrzebnych im w codziennych sytuacjach i w dalszej edukacji,
- budowanie systemu wartości, w tym wychowywanie dzieci tak, by lepiej orientowały się w tym, co jest dobre, a co złe,
- kształtowanie u dzieci odporności emocjonalnej koniecznej do racjonalnego radzenia sobie w nowych i trudnych sytuacjach, w tym także do łagodnego znoszenia stresów i porażek,
- rozwijanie u dzieci umiejętności społecznych, które są niezbędne w poprawnych relacjach z innymi dziećmi i dorosłymi,
- stwarzanie warunków sprzyjających wspólnej i zgodnej zabawie oraz nauce dzieci o zróżnicowanych możliwościach fizycznych i intelektualnych,
- troska o zdrowie dzieci i ich sprawność fizyczną; zachęcanie do uczestnictwa w zabawach i grach sportowych,
- budowanie dziecięcej wiedzy o świecie społecznym, przyrodniczym i technicznym oraz rozwijanie umiejętności prezentowania swoich przemyśleń w sposób zrozumiały dla innych,
- wprowadzenie dzieci w świat wartości estetycznych i rozwijanie umiejętności wypowiadania się przez muzykę, małe formy teatralne i sztuki plastyczne,
- kształtowanie u dzieci poczucia przynależności społecznej (do rodziny, grupy rówieśniczej i wspólnoty narodowej) oraz postawy patriotycznej,
- zapewnienie dzieciom lepszych szans edukacyjnych przez wspieranie ich ciekawości, aktywności i samodzielności, a także kształtowanie tych wiadomości i umiejętności, które są ważne w edukacji szkolnej.
- W Przedszkolu tworzy się sytuacje edukacyjne sprzyjające budowaniu zainteresowania dziecka językiem obcym, nowożytnym.
- Podtrzymywanie i rozwijanie poczucia tożsamości narodowej, etnicznej i językowej.
§ 7
- Realizacja zadań określonych w § 6 polega przede wszystkim na zapewnieniu dzieciom opieki pedagogicznej w czasie pobytu w Przedszkolu i w trakcie zajęć poza terenem placówki.
- Opieka nad dziećmi powierzona jest jednemu lub dwóm nauczycielom albo jednemu nauczycielowi i pomocy nauczyciela.
- Przedszkole prowadzi działalność diagnostyczną rozwoju wychowanków.
- Przedszkole udziela dzieciom pomocy logopedycznej, psychologicznej i w zakresie korygowania wad postawy, organizując zajęcia z wychowankami oraz konsultacje dla rodziców (opiekunów prawnych) i nauczycieli ze specjalistami z tych dziedzin.
Rozdział III
Organy Przedszkola i ich kompetencje
§ 8
Organami Przedszkola są:
- Dyrektor Przedszkola,
- Wicedyrektor ds. Pedagogicznych,
- Rada Pedagogiczna.
Zatrudnienie Wicedyrektora ds. pedagogicznych następuje wyłącznie w przypadku, gdy na stanowisku dyrektora zostanie zatrudniona osoba niebędąca nauczycielem.
§ 9
Przedszkolem kieruje Dyrektor, który jest jego przedstawicielem na zewnątrz i przełożonym służbowym wszystkich pracowników.
§ 10
- Dyrektor kieruje całokształtem pracy Przedszkola we wszystkich sprawach związanych z jego działalnością, w tym w sprawach organizacyjnych, finansowych i kadrowych, i reprezentuje Przedszkole na zewnątrz.
- Do podstawowych obowiązków Dyrektora należy:
- opracowywanie dokumentów programowo-organizacyjnych Przedszkola – rocznego planu pracy, organizacji pracy,
- opracowywanie mierzenia jakości pracy Przedszkola, z uwzględnieniem lokalnych potrzeb, ustalanie sposobu jego wykonania, dokumentowania i wykorzystywania wyników,
- opracowywanie zakresu obowiązków (czynności) pracowników Przedszkola,
- zatrudnianie pracowników Przedszkola.
- sprawuje opiekę nad wychowankami i stwarza warunki harmonijnego rozwoju psychofizycznego przez aktywne działania prozdrowotne,
- realizuje uchwały Rady Pedagogicznej, podjęte w ramach jej kompetencji stanowiących,
- dysponuje środkami finansowymi Przedszkola,
- wykonuje zadania związane z zapewnieniem bezpieczeństwa wychowankom i nauczycielom w czasie zajęć organizowanych przez Przedszkole,
- odpowiada za organizację administracyjnej, finansowej i gospodarczej obsługi Przedszkola,
- zatrudnia i zwalnia nauczycieli i innych pracowników Przedszkola,
- przydziela nauczycielom stałe prace i zajęcia oraz rozlicza z ich wykonania,
- wykonuje inne czynności z zakresu prawa pracy wobec pracowników Przedszkola,
- decyduje o przyjęciu dziecka do Przedszkola i o skreśleniu dziecka – na podstawie uchwały Rady Pedagogicznej – z listy wychowanków w przypadkach określonych w niniejszym Statucie,
- ustala – w porozumieniu z osobą prowadzącą – wysokość opłat za posiłki,
- odpowiada za naliczanie i pobór opłat za posiłki, o których mowa w pkt 14 oraz innych opłat związanych z korzystaniem przez wychowanków ze świadczeń udzielanych przez Przedszkole,
- opracowuje projekt Statutu Przedszkola oraz jego zmiany i przedkłada je do zatwierdzenia przez Organ prowadzący i Radę Pedagogiczną,
- prowadzi i archiwizuje dokumentację Przedszkola.
- Do podstawowych obowiązków Wicedyrektora ds. pedagogicznych należy:
- prowadzenie obserwacji,
- organizowanie szkoleń,
- prowadzenie procedur związanych z awansem zawodowym,
- nadzorowanie organizacji imprez przedszkolnych,
- reprezentowanie Przedszkola w czasie nieobecności Dyrektora,
- sprawowanie nadzoru pedagogicznego i odpowiadanie za realizację przez Przedszkole programu nauczania i wychowania,
- dokonywanie wspólnie z dyrektorem oceny pracy nauczycieli i innych pracowników Przedszkola.
§ 11
- Przy wykonywaniu zadań, o których mowa w § 10, Dyrektor współpracuje z Radą Pedagogiczną, zastępcą Dyrektora oraz pozostałymi pracownikami i rodzicami (opiekunami prawnymi) wychowanków.
- Dyrektor może upoważniać podległych pracowników do wykonywania w jego imieniu zadań wskazanych w § 10, sprawując wówczas nadzór nad ich prawidłowym wykonywaniem.
§ 12
- W Przedszkolu działa Rada Pedagogiczna, która jest kolegialnym organem Przedszkola w zakresie realizacji jego statutowych zadań dotyczących kształcenia, wychowania i opieki.
- W skład Rady Pedagogicznej wchodzą wszyscy nauczyciele zatrudnieni w Przedszkolu.
- Przewodniczącym Rady Pedagogicznej jest Dyrektor.
- Przewodniczący Rady Pedagogicznej przygotowuje zebrania Rady Pedagogicznej i jest odpowiedzialny za zawiadomienie wszystkich członków o terminie i porządku zebrania zgodnie z regulaminem Przedszkola. Do wykonywania tych czynności można upoważnić sekretarza Rady Pedagogicznej, jeżeli Rada dokonała jego wyboru.
- Z zebrania Rady Pedagogicznej sporządza się protokół i w terminie 10 dni od daty zebrania wpina się do teczki protokołów Rady Pedagogicznej. Protokół z zebrania Rady, wraz z listą obecności jej członków, podpisuje przewodniczący obrad i protokolant.
- Członkowie Rady Pedagogicznej mogą zgłaszać ewentualne poprawki przewodniczącemu do następnego posiedzenia. Rada na najbliższym zebraniu decyduje o wprowadzeniu zgłoszonych poprawek do protokołu.
§ 13
- Rada Pedagogiczna podejmuje rozstrzygnięcia w drodze uchwały zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy jej członków.
- Do kompetencji stanowiących Rady Pedagogicznej należy:
- zatwierdzanie planów pracy Przedszkola,
- zatwierdzanie projektu Statutu i jego zmiany opracowanych przez Dyrektora,
- podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych,
- ustalanie organizacji samokształcenia i doskonalenia zawodowego nauczycieli Przedszkola,
- podejmowanie uchwał w sprawach skreślenia z listy uczniów.
- Rada Pedagogiczna wydaje opinie w następujących sprawach:
- organizacji pracy Przedszkola, w tym zwłaszcza tygodniowego rozkładu zajęć,
- propozycji Dyrektora w kwestii przydziału nauczycielom stałych i dodatkowych prac oraz zajęć,
- innych przedstawionych Radzie przez Dyrektora do zaopiniowania.
- Szczegółowy tryb pracy Rady Pedagogicznej określa uchwalany przez Radę regulamin.
§ 14
- Członkowie Rady Pedagogicznej i inni uczestnicy zebrań są zobowiązani do nieujawniania spraw poruszanych na posiedzeniu Rady Pedagogicznej, które mogą naruszyć dobro osobiste uczniów lub ich rodziców (opiekunów prawnych), a także nauczycieli i innych pracowników Przedszkola.
- Członek Rady Pedagogicznej zobowiązany jest ponadto:
- czynnie uczestniczyć we wszystkich zebraniach i pracach Rady,
- realizować przyjęte uchwały,
- współtworzyć atmosferę życzliwości, koleżeństwa i zgodnego współdziałania wszystkich członków Rady,
- współpracować z rodzicami (opiekunami prawnymi) ucznia.
Rozdział IV
Organizacja Przedszkola
§ 15
Rok szkolny w Przedszkolu rozpoczyna się 1 września, a kończy 31 sierpnia następnego roku.
§ 16
- Przedszkole jest placówką opiekuńczo-wychowawczo-dydaktyczną zapewniającą opiekę, wychowanie i naukę dzieciom od trzech do siedmiu lat, objętym wychowaniem przedszkolnym.
- Do Przedszkola – na warunkach określonych w ustawach oświatowych – mogą być przyjęte także dzieci, które nie osiągnęły albo przekroczyły wiek, o którym mowa w ust. 1.
- Godziny uczęszczania poszczególnych dzieci w ramach czasu, o którym mowa w ust. 2, ustala się w porozumieniu z rodzicami (opiekunami prawnymi).
- Organizację pracy określa ramowy rozkład dnia ustalony przez Dyrektora w porozumieniu z resztą pracowników.
§ 17
- W oddziałach przedszkolnych realizowane są programy nauczania uwzględniające wymagania podstawy programowej wychowania przedszkolnego zatwierdzone przez ministra edukacji narodowej, jak również programy autorskie nauczycieli zatwierdzone przez Radę Pedagogiczną.
- Przedszkole może rozszerzać ofertę opiekuńczą i edukacyjną w zależności od potrzeb.
- Realizacja założeń podstawy programowej wychowania przedszkolnego odbywa się w dni powszednie nie krócej niż 5 godzin dziennie, przez 10 miesięcy w roku, tj. od 1 września do 30 czerwca.
- Przedszkole zapewnia dzieciom zapisanym do placówki uczestnictwo w zajęciach dodatkowych w trakcie pobytu w Przedszkolu, zgodnie z oczekiwaniami rodziców (opiekunów prawnych).
- Ofertę zajęć dodatkowych, czas ich trwania i tygodniowy plan zajęć ustala i przedstawia do wiadomości rodziców (opiekunów prawnych) Dyrektor Przedszkola.
§ 18
- Podstawową jednostką organizacyjną Przedszkola jest grupa.
- Grupy w Przedszkolu mogą liczyć maksymalnie nie więcej niż 25 (słownie: dwudziestu pięciu) wychowanków.
- O przypisaniu dziecka do danej grupy decyduje jego wiek.
- W okresie wakacji letnich, a także w razie dużej absencji dzieci lub absencji chorobowej nauczyciela dopuszczalne jest tworzenie innego składu grup przedszkolnych.
- W przypadku niewystarczającej ilości dzieci w danej grupie wiekowej dopuszczalne jest tworzenie grup zróżnicowanych wiekowo.
§ 19
Czas trwania wszystkich zajęć dydaktyczno-wychowawczych z dziećmi, w tym również zajęć dodatkowych, jest dostosowany do możliwości rozwojowych wychowanków i wynosi:
- 15 minut dla dzieci trzy- i czteroletnich,
- 30 minut dla dzieci starszych.
§ 20
- Przedszkole może współpracować z innymi placówkami kulturalno-oświatowymi w celu realizacji dodatkowych form edukacyjnych i kulturalnych.
- Przedszkole może współpracować z innymi instytucjami lokalnymi w celu organizowania działań mających na celu integrację społeczności lokalnej.
§ 21
- W celu zapewnienia prawidłowej realizacji zadań opiekuńczych, w szczególności wspierania prawidłowego rozwoju wychowanków, Przedszkole organizuje żywienie.
- Korzystanie z posiłków w Przedszkolu jest odpłatne.
- Szczegółowe warunki korzystania ze stołówki, w tym wysokość opłat za posiłki, ustala Dyrektor Przedszkola w porozumieniu z osobą prowadzącą Przedszkole.
- W zależności od długości pobytu i warunków ustalonych z rodzicami (opiekunami prawnymi) Przedszkole zapewnia wychowankom:
- śniadanie,
- drugie śniadanie,
- obiad,
- podwieczorek.
- Z wyżywienia mogą korzystać pracownicy Przedszkola pod warunkiem wnoszenia opłat według stawek ustalonych przez Dyrektora.
Rozdział V
Zasady rekrutacji oraz skreślania z listy wychowanków Przedszkola
§ 22
- Usługi świadczone są przez Przedszkole odpłatnie.
- Zgłoszenie dziecka do Przedszkola jest równoznaczne z akceptacją przez rodziców (opiekunów prawnych) zasady określonej w ust. 1.
- Wysokość opłat i szczegółowe zasady ich wnoszenia reguluje umowa zawarta pomiędzy Przedszkolem a rodzicami (opiekunami prawnymi) dziecka.
§ 23
- Do Przedszkola mogą być przyjmowane dzieci w wieku od trzech do siedmiu lat.
- W szczególnie uzasadnionych przypadkach do Przedszkola może być przyjęte także dziecko dwu letnie, pod warunkiem że wykazuje się niezbędną samodzielnością w podstawowych czynnościach życiowych.
- O przyjęciu dziecka do Przedszkola decyduje Dyrektor.
- Podstawą zapisania dziecka na listę wychowanków jest złożenie wypełnionej karty zgłoszeniowej według wzoru obowiązującego w Przedszkolu, zawarcie przez rodziców (opiekunów prawnych) dziecka umowy o świadczenie usług wychowania przedszkolnego i wpłacenie wpisowego.
- Dzieci mogą być przyjmowane w ciągu całego roku szkolnego, jeżeli Przedszkole dysponuje wolnymi miejscami. Pierwszeństwo w przyjęciu mają dzieci już uczęszczające i dzieci, których rodzeństwo aktualnie uczęszcza do Przedszkola.
- Dyrektor może podjąć decyzję o odmowie przyjęcia dziecka do Przedszkola, jeśli w placówce nie ma wolnych miejsc lub też z uwagi na stan zdrowia bądź inne okoliczności dotyczące dziecka, gdy Przedszkole nie jest w stanie zapewnić mu odpowiednich warunków odbywania wychowania przedszkolnego.
§ 24
- Skreślenie z listy wychowanków Przedszkola następuje w razie rozwiązania umowy o świadczenie usług wychowania przedszkolnego w związku z wypowiedzeniem dokonanym przez rodziców (opiekunów prawnych) dziecka, przy czym okres wypowiedzenia wynosi miesiąc.
- Skreślenie z listy wychowanków Przedszkola następuje także w razie rozwiązania umowy o świadczenie usług wychowania przedszkolnego przez Przedszkole w związku z:
- uchylaniem się przez rodziców (opiekunów prawnych) od terminowego wnoszenia opłat (zaleganie za jeden miesiąc),
- uporczywym lub rażącym naruszaniem przez dziecko ustalonego w Przedszkolu porządku,
- brakiem współpracy pomiędzy rodzicami (opiekunami prawnymi) dziecka a personelem Przedszkola w rozwiązywaniu problemów wychowawczo-dydaktycznych.
Rozdział VI
Wychowankowie Przedszkola
§ 25
Przedszkole gwarantuje każdemu wychowankowi poszanowanie wszystkich praw wynikających z Konwencji Praw Dziecka i innych aktów powszechnie obowiązującego prawa.
§ 26
Wychowankowie Przedszkola mają prawo do:
- ochrony przed wszelkimi formami przemocy fizycznej albo psychicznej,
- ochrony i poszanowania godności osobistej,
- właściwej organizacji procesu opiekuńczo-wychowawczo-dydaktycznego, w tym do przestrzegania zasad bezpieczeństwa i higieny,
- ochrony zdrowia,
- podmiotowego i życzliwego traktowania.
§ 27
- W Przedszkolu nie stosuje się żadnych zabiegów lekarskich bez zgody rodziców (opiekunów prawnych).
- Zasada, o której mowa w ust. 1, nie ma zastosowania w nagłych przypadkach zagrożenia życia lub zdrowia dziecka.
- Wychowankowie Przedszkola podlegają ubezpieczeniu od następstw nieszczęśliwych wypadków. Opłata z tytułu polisy ubezpieczeniowej obciąża rodziców (opiekunów prawnych) dziecka.
§ 28
Wychowankowie Przedszkola obowiązani są do:
- okazywania szacunku wobec kolegów, nauczycieli i innych pracowników Przedszkola,
- przestrzegania zasad i norm ustalonych w grupie przedszkolnej,
- zgodnego współżycia z rówieśnikami,
- słuchania i wykonywania poleceń,
- poszanowania mienia Przedszkola i innych osób,
- poszanowania czystości i porządku na terenie Przedszkola,
- zgłaszania nauczycielowi konieczności oddalenia się poza wyznaczone miejsce prowadzenia zajęć czy zabawy,
- dbania o bezpieczeństwo i zdrowie swoje i kolegów,
- zgłaszania nauczycielowi problemów zdrowotnych i fizjologicznych.
§ 29
- Za dobre zachowanie i wyróżniające postępy dydaktyczne wychowanek może być nagradzany.
- Nagrodą dla wychowanka mogą być w szczególności pochwały ustne, znaczki, naklejki, odznaki, listy gratulacyjne, dyplomy.
§ 30
- Za zawinione niestosowanie się do obowiązującego w Przedszkolu porządku dziecko może być ukarane.
- Karami są:
- ustna reprymenda (rozmowa wychowawcza),
- nakazanie powtarzania przez dziecko poprawnego zachowania,
- odebranie dziecku przedmiotu niewłaściwej zabawy,
- odsunięcie dziecka od zabawy,
- czasowe ograniczenie uprawnień do wybranych zabaw.
- Przy stosowaniu kar należy kierować się celem wychowawczym.
- Niezależnie od wymierzenia dziecku kary można zobowiązać je do przeproszenia osoby pokrzywdzonej jego niewłaściwym zachowaniem i naprawienia szkody.
Rozdział VII
Nauczyciele i inni pracownicy Przedszkola
§ 31
- Pracownicy Przedszkola zatrudniani są zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa pracy.
- Zasada wyrażona w ust. 1 nie wyklucza możliwości współpracy z Przedszkolem ani świadczenia pracy/usług na podstawie umów cywilnoprawnych.
- Warunkiem zatrudnienia na stanowisku nauczyciela w Przedszkolu jest posiadanie udokumentowanych kwalifikacji pedagogicznych zgodnie z obowiązującymi przepisami. W uzasadnionych przypadkach może być zatrudniona osoba niebędąca nauczycielem do prowadzenia zajęć rozwijających zainteresowania, mająca przygotowanie uznane przez dyrektora przedszkola za odpowiednie do prowadzenia danych zajęć.
- Każdy pracownik ma prawo do bezpiecznych i higienicznych warunków pracy w Przedszkolu.
§ 32
Obowiązkiem każdego pracownika Przedszkola jest w szczególności:
- przestrzeganie przepisów powszechnie obowiązującego prawa i ustalonego porządku pracy Przedszkola,
- poszanowanie praw dziecka,
- przestrzeganie przepisów oraz zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, a także przepisów przeciwpożarowych,
- dbanie o bezpieczeństwo wychowanków i innych osób przebywających na terenie Przedszkola,
- dbanie o dobro Przedszkola i jego mienie,
- przestrzeganie zasad współżycia społecznego.
§ 33
Do obowiązków nauczyciela należy:
1) dbanie o bezpieczeństwo i zdrowie wychowanków w czasie pobytu w Przedszkolu i poza jego terenem w czasie zajęć organizowanych przez Przedszkole,
2) prowadzenie pracy dydaktyczno-wychowawczej i opiekuńczej zgodnie z obowiązującym programem nauczania,
3) dbanie o warsztat pracy własnej,
4) dbanie o estetykę pomieszczeń, w których prowadzone są zajęcia z dziećmi,
5) otaczanie indywidualną opieką każdego z wychowanków i dostosowanie metody i formy pracy do jego możliwości,
6) tworzenie warunków wspomagających rozwój dzieci, ich zdolności i zainteresowań, dążenie do pobudzenia procesów rozwojowych, do optymalnej aktywizacji dzieci przez wykorzystywanie ich własnej inicjatywy,
7) wspieranie rozwoju aktywności poznawczej dziecka nastawionej na poznawanie samego siebie, otaczającej rzeczywistości społeczno-kulturalnej i przyrodniczej,
8) współpraca z psychologiem, lekarzem i innymi specjalistami służącymi pomocą w rozwiązywaniu problemów,
9) współpraca z rodzicami (opiekunami prawnymi) w celu ujednolicenia oddziaływań wychowawczo-edukacyjnych,
10) prowadzenie obserwacji pedagogicznej w celu poznania i zaspokojenia potrzeb rozwojowych dzieci,
11) rozwój osobisty i samokształcenie,
12) uczestnictwo w doskonaleniu zawodowym.
Rozdział VIII
Współpraca z rodzicami (opiekunami prawnymi)
§ 34
- Obowiązkiem rodziców (opiekunów prawnych) jest osobiste przyprowadzanie i odbieranie dziecka z Przedszkola w godzinach pracy placówki.
- Dziecko może być przyprowadzane do Przedszkola przez inną osobę zapewniającą pełne bezpieczeństwo.Dzieci mogą być również odbierane przez upoważnione pisemnie przez rodziców (opiekunów prawnych) osoby pełnoletnie, które mogą przejąć odpowiedzialność prawną i zapewnić dziecku pełne bezpieczeństwo, oraz osoby wskazane przez rodziców (opiekunów prawnych) w umowie.
- Osoba odbierająca dziecko nie może być pod wpływem alkoholu ani innych środków odurzających.Nauczyciel nie może powierzyć dziecka osobie nieznanej.
§ 35
Rodzice (opiekunowie prawni) mają prawo do:
- informacji o planie pracy Przedszkola,
- uzyskiwania na bieżąco rzetelnej informacji na temat swojego dziecka, jego postępów, osiągnięć i niepowodzeń,
- uczestnictwa w zajęciach organizowanych celowo dla rodziców (opiekunów prawnych) i dzieci oraz uroczystościach przedszkolnych,
- pobytu z dzieckiem w Przedszkolu w fazie adaptacji trwającej nie dłużej niż 3 godziny dziennie przez okres 7 – 14 dni, po wcześniejszym uzgodnieniu tego z Dyrektorem,
- uzyskiwania porad i wskazówek w sprawach wychowania i rozwoju dziecka,
- wyrażania swoich opinii na temat pracy Przedszkola oraz przekazywania Dyrektorowi wniosków dotyczących pracy placówki.
§ 36
Do obowiązków rodziców (opiekunów prawnych) należy:
- przestrzeganie niniejszego Statutu i przepisów powszechnie obowiązującego prawa dotyczących wychowania przedszkolnego,
- zapewnienie przyprowadzania i odbierania dziecka w ustalonych godzinach przez osoby zapewniające dziecku pełne bezpieczeństwo,
- informowanie o przyczynach nieobecności dziecka w Przedszkolu,
- informowanie o wszystkich istotnych okolicznościach dotyczących dziecka, które mogą mieć znaczenie dla sposobu realizowania wychowania przedszkolnego,
- zgłaszanie wszelkich niedyspozycji dziecka i wszelkich niepokojących objawów w jego zachowaniu, mających wpływ na funkcjonowanie w grupie,
- uczestniczenie w zebraniach organizowanych przez Przedszkole,
- regularne i terminowe uiszczanie odpłatność za pobyt dziecka w Przedszkolu,
- współdziałanie z nauczycielami w celu skutecznego oddziaływania wychowawczego na dziecko i określania drogi jego indywidualnego rozwoju.
Rozdział IX
Sposób uzyskiwania środków finansowych na działalność Przedszkola
§ 37
Przedszkole uzyskuje środki finansowe na działalność z następujących źródeł:
- dotacji przewidzianych przez Ustawę o systemie oświaty dla przedszkoli pochodzących ze środków gminy,
- środków publicznych w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, które mogą być przeznaczone na wspieranie działalności oświatowej, w tym ze źródeł zagranicznych,
- opłat wnoszonych przez rodziców (opiekunów prawnych) z tytułu świadczenia usług wychowania przedszkolnego i za żywienie,
- darowizn i spadków,
- dochodów z majątku Przedszkola.
§ 38
Wysokość i warunki wnoszenia opłat przez rodziców (opiekunów prawnych) określa się w drodze umowy.
§ 39
Gospodarka finansowa i rachunkowość Przedszkola prowadzone są zgodnie z obowiązującymi przepisami.
Rozdział X
Postanowienia końcowe
§ 40
- Każda zmiana Statutu dla skuteczności wymaga zatwierdzenia przez osobę prowadzącą.
- Projekt zmiany Statutu przygotowuje Dyrektor, a zatwierdza Rada Pedagogiczna.
§ 41
Statut wchodzi w życie z dniem podpisania.
Aneks nr 1 do Statutu Przedszkola Bajkowe Wzgórze w Dąbrowie Górniczej zatwierdzony przez Radę Pedagogiczną 05.09.2018 r.
Paragraf 21 otrzymuje brzmienie:
- W celu zapewnienia prawidłowej realizacji zadań opiekuńczych, w szczególności wspierania prawidłowego rozwoju wychowanków, Przedszkole organizuje żywienie.
- Korzystanie z posiłków w Przedszkolu jest odpłatne.
- Szczegółowe warunki korzystania ze stołówki, w tym wysokość opłat za posiłki, ustala Dyrektor Przedszkola w porozumieniu z osobą prowadzącą Przedszkole.
- W zależności od długości pobytu i warunków ustalonych z rodzicami (opiekunami prawnymi) Przedszkole zapewnia wychowankom:
- śniadanie,
- obiad,
- podwieczorek I,
- podwieczorek II .
- Z wyżywienia mogą korzystać pracownicy Przedszkola pod warunkiem wnoszenia opłat według stawek ustalonych przez Dyrektora.