Statut - Klubu dziecięcego
§ 1
Klub dziecięcy stanowi formę opieki nad dziećmi w wieku od roku do lat trzech w rozumieniu Ustawy z dnia 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 (t.j. Dz. U. z 2013 r. poz. 1457) i działa na podstawie wpisu do rejestru żłobków i klubów dziecięcych, prowadzonego przez Prezydenta Miasta Dąbrowy Górniczej.
§ 2
Nazwa Klubu brzmi Klub dziecięcy i używa się jej w pełnym brzmieniu.
§ 3
Miejscem prowadzenia działalności przez Klub dziecięcy jest budynek przy ul. Grynia 6 w Dąbrowie Górniczej.
§ 4
Klubem dziecięcym kieruje osoba posiadająca wymagane kwalifikacje.
§ 5
Organem prowadzącym Klub dziecięcy jest PHU MAX Mariusz Szczęsny 42-400 Zawiercie ul. Górnośląska 8.
§ 6
Celem Klubu dziecięcego jest prowadzenie działalności opiekuńczej, wychowawczej i edukacyjnej.
§ 7
Do zadań Klubu dziecięcego należy:
- zapewnienie dziecku opieki w warunkach bytowych zbliżonych do warunków domowych,
- zagwarantowanie dziecku właściwej opieki pielęgnacyjnej oraz edukacyjnej przez prowadzenie zajęć zabawowych z elementami edukacji, z uwzględnieniem jego indywidualnych potrzeb,
- prowadzenie zajęć opiekuńczo-wychowawczych i edukacyjnych, właściwych do wieku dziecka, uwzględniających jego rozwój psychomotoryczny,
- kształtowanie w dzieciach umiejętności życia w grupie,
- tworzenie i realizacja programów dydaktyczno-wychowawczych w oparciu o nowoczesne metody pracy z dzieckiem,
- zapewnienie bezpiecznych i higienicznych warunków pobytu dzieci w Klubie dziecięcym.
- dostosowanie wyżywienia do wieku i indywidualnych potrzeb dzieci.
- opieka nad dziećmi niepełnosprawnymi ze szczególnym uwzględnieniem rodzaju niepełnosprawności dziecka oraz stosowanie do zgłaszanych przez rodziców potrzeb,
- wspomaganie rodziny w wychowaniu dziecka,
§ 8
Klub dziecięcy realizuje cele i zadania poprzez:
- sprawowanie opieki w warunkach bytowych zbliżonych do warunków domowych przez wykwalifikowaną kadrę spełniającą wymagania określone w ustawie,
- tworzenie i realizację programów dydaktyczno-wychowawczych w oparciu o nowoczesne metody pracy z dzieckiem, z uwzględnieniem indywidualnych potrzeb rozwojowych dziecka oraz programu adaptacji,
- działania promujące zdrowie i prawidłowe odżywianie,
- współpracę ze specjalistami świadczącymi dzieciom pomoc psychologiczną i pedagogiczną oraz opiekę zdrowotną,
- dbałość, aby w pomieszczeniach Klubu dziecięcego były stale zapewnione czystość i porządek,
- wspomaga indywidualny rozwój i wczesną edukacje dziecka, a w przypadku dziecka niepełnosprawnego – ze szczególnym uwzględnieniem rodzaju niepełnosprawności,
- współpracę z rodzicami, obejmującą:
- przekazywanie przez opiekunów informacji o postępach bądź trudnościach w rozwoju psychofizycznym dziecka,
- stwarzanie możliwości uczestniczenia przez rodziców w zajęciach z dziećmi prowadzonych w Klubie dziecięcym,
- prowadzenie konsultacji i udzielanie porad przez psychologa lub pedagoga w zakresie opieki nad dzieckiem oraz wspierania w wychowaniu i edukacji dziecka.
§ 9
- Klub dziecięcy funkcjonuje cały rok kalendarzowy, z wyjątkiem dni ustawowo wolnych od pracy, oraz dni umownie ustalonych z Rodzicami lub Opiekunami Prawnymi.
- Klub dziecięcy czynny jest od poniedziałku do piątku w godzinach od 8:00 do 16:00.
- Podstawową jednostką organizacyjną Klubu dziecięcego jest grupa licząca nie więcej niż 18 dzieci.
- W ciągu roku przyjmuje się dzieci w miarę wolnych miejsc w Klubie dziecięcym, a w przypadku gdy wszystkie miejsca w Klubie są zajęte a któreś z dzieci uczęszczających do Klubu jest nieobecne przez dłuższy okres czasu Klub może przyjąć inne dziecko na miejsce dziecka czasowo nieobecnego z tym zastrzeżeniem, że umowa będzie zawierana jedynie na okres planowanej nieobecności dziecka czasowo nieobecnego.
- Podstawą zgłoszenia dziecka do Klubu dziecięcego jest wypełnienie „Karty Zgłoszenia dziecka”, zapoznanie się rodziców ze statutem i regulaminem placówki, podpisaniem Umowy o świadczeniu usług przez Klub dziecięcy, wpłaty wpisowego w momencie zapisania dziecka do Klubu dziecięcego. Wpisowe nie podlega zwrotowi w przypadku rezygnacji przez rodziców z uczęszczania do Klubu dziecięcego z przyczyn leżących po stronie rodziców.
- W razie planowej nieobecności dziecka Rodzic jest zobowiązany powiadomić pracownika placówki do godziny 7:00.
- Proces rekrutacji do Klubu uwzględnia zasadę równości szans, z tym zastrzeżeniem, że w sposób preferencyjny traktowane są rodziny wielodzietne oraz dzieci niepełnosprawne.
§ 10
Wysokość opłat i szczegółowe zasady ich wnoszenia reguluje umowa zawarta pomiędzy Klubem dziecięcym a rodzicami (opiekunami prawnymi) dziecka.
§ 11
- W celu zapewnienia prawidłowej realizacji zadań opiekuńczych, w szczególności wspierania prawidłowego rozwoju wychowanków, Klub dziecięcy organizuje żywienie.
- Korzystanie z posiłków w Klubie dziecięcym jest odpłatne.
- Szczegółowe warunki korzystania ze stołówki, w tym wysokość opłat za posiłki, ustala osoba kierująca Klubem dziecięcym w porozumieniu z osobą prowadzącą klub.
- W zależności od długości pobytu i warunków ustalonych z rodzicami (opiekunami prawnymi) Klub dziecięcy zapewnia wychowankom:
- śniadanie,
- drugie śniadanie,
- obiad,podwieczorek.
§ 12
- Czesne za pobyt dziecka w Klubie dziecięcym wnosi się z góry, do piątego dnia każdego miesiąca kalendarzowego.
- Okresem rozliczeniowym jest miesiąc kalendarzowy.
§ 13
W przypadku rodzin wielodzietnych rodzice zwolnieni są z jednorazowej opłaty wpisowej dla każdego dziecka.
§ 14
W przypadku nieobecności dziecka w klubie osoba kierująca klubem może przyjąć na miejsce tego dziecka na czas jego nieobecności inne dziecko, na podstawie umowy z jego rodzicami.
§ 15
Dziecko może przebywać w Klubie dziecięcym – na podstawie umowy , jednak nie dłużej niż do godziny 16:00.
§ 16
Za czas nieobecności dziecka w Klubie dziecięcym nie będzie naliczona opłata za wyżywienie pod warunkiem wcześniejszego jej zgłoszenia przez rodzica.
§ 17
Rodzice informują kierownictwo Klubu dziecięcego o nieobecności dziecka w pierwszym dniu tej nieobecności.
Organ prowadzący